Kako premagati sladkorno bolezen s prehrano?

S spremembo prehrane – dieta z nizkim vnosom ogljikovih hidratov (naprej ‘OH’) – pod 130g na dan – je mogoče doseči remisijo sladkorne bolezni tipa 2 pri kar 32% populacije sladkornih bolnikov in to že v prvih šestih mesecih od začetka diete.

Vsako leto zaradi komplikacij sladkorne bolezni umre približno 11% populacije. Sladkorno bolezen tipa 2 stroka opredeljuje kot rezistenco telesnih celic na inzulin, ki jo povzroča kronična hiperglikemija (povišan sladkor v krvi – HbA1c> 6,5% ). Najmočnejši rizični dejavnik za sladkorno bolezen je debelost. Pred odkritjem inzulina (1922) je bilo eno najučinkovitejših orožij pri zdravljenju sladkorne bolezni izrazito omejevanje uživanja OH (škrobi, ki razpadejo na glukozo ali fruktozo), vendar se medicina v zadnjih petdesetih letih bolj zanaša na farmakologijo in dietni ukrepi niso več tako v modi.

Nekateri priznani strokovnjaki imenujejo sladkorno bolezen tudi Sindrom glukozne toksičnosti, saj je vzrok težav prav v metabolizmu sladkorjev. Na drugi strani pa se napredovanje bolezni znatno upočasni ali pa celo preide v stadij klinične remisije z normalizacijo vrednosti sladkorja v krvi ob izbiri zdravih maščob kot primarnega vira energije in omejitvi sladkorjev na 10% od 2000 kilokalorij dnevno (cca 50 g OH dnevno). Nekaterim bolnikom zadošča tudi nekoliko blažji pristop, s prejemom do 130g OH dnevno.

Te ukrepe podpira tudi članek v prestižni medicinski reviji British Medical Journal objavljen januarja 2021. Avtorji članka so preučili sistematske preglede in meta-analize, ki so zajemale študije z nizkim vnosom OH pri pacientih s sladkorno boleznijo. Stroge strokovne kriterije je izpolnjevalo 23 študij. V teh študijah je bilo zajetih skupaj 1357 pacientov starih od 47 do 67 let. Študije so trajale najmanj 3 mesece in kar 9 od 23 študij je trajalo leto dni ali dlje.

Kaj so pokazale študije

Po šestih mesecih so opisovali remisijo sladkorne bolezni pri 264 pacientih. Le – ta je bila opredeljena z vrednostjo glukoze v krvi (na tešče manj kot 7 mmol/L ali glikiran hemoglobin manj kot 6,5%). Poleg tega so ugotovili, da so vrednosti glikiranega hemoglobina v absolutnem merilu približno za 0,5% manjše kot pri pacientih v kontrolnih skupinah. Isto je veljalo za vrednosti jutranje glikemije, ki je bila za 0,73mmol/L manjša pri pacientih na dieti z nizkim vnosom OH.

Po šestih mesecih so beležili zmanjšanje telesne teže pri kar 882 pacientih. Pacienti na dieti z nizkim vnosom ogljikovih hidratov so shujšali za 7,41kg več kot pacienti v kontrolnih skupinah (pacienti z nizkim vnosom maščob).

Neželeni stranski učinki diete

Enajst od 23 študij je analiziralo celokupne stranske učinke in resne stranske učinke diete z nizkim vnosom OH. Po šestih mesecih so beležili zanemarljiv, neznačilen pojav celokupnih stranskih učinkov in malo do nič resnih neželenih učinkov. Po dvanajstih mesecih pa so beležili celo manj neželenih učinkov kot v kontrolnih skupinah. To pomeni, da je ta način prehranjevanja varen in ne škoduje telesu.

Ostali spremljani parametri

Pacienti so reducirali količino zdravil za sladkorno bolezen in izboljšali vrednosti trigliceridov v krvi. S tovrstno dieto niso beležili klinično značilnih sprememb v celokupnem holesterolu in v HDL holesterolu, niti v vrednosti CRP (pokazatelj vnetja). Po dvanajstih mesecih diete pa so zaznali klinično pomemben porast LDL (‚slabega‘) holesterola – povprečno za 0,14mmol/L.

Kaj pridobite in kaj izgubite s tovrstnim prehranjevanjem

Pod kontrolo boste dobili trigliceride, ki so zelo pomemben rizični dejavnik za kardiovaskularna obolenja.

Z izbiro maščob kot primarnega vira energije se v telesu ne proizvaja glukoza, saj se maščobe metabolizirajo na maščobne kisline (ketone) in končni produkt razgradnje sta voda in CO2. Torej telo dobi energijo, katero zna uporabiti brez neželenih učinkov (porast inzulina in glukoze v krvi) tudi sladkorni bolnik. Maščobe predstavljajo popolnoma čisto gorivo v nasprotju z beljakovinami, ob razgradnji katerih telo proizvaja veliko škodljivih snovi. Presnova beljakovin je tako zahtevna, da za prebavo obroka telo porabi kar tretjino do polovico energije tega obroka.

S ketonskim metabolizmom je mogoče naučiti telo kuriti maščobe v hrani in tudi tiste na zalogi v obliki telesnega maščevja. Zato je s tovrstnim prehranjevanjem hujšanje učinkovitejše, kar je še tako potrebno za sladkorne bolnike, saj ima večina prekomerno telesno težo, ki slabša potek vseh bolezni.

Prehranjevanje z nizkim vnosom OH je varno za vaše zdravje in ima veliko pozitivnih učinkov. Ta glavni je znižanje nivoja sladkorja v krvi, kar je najboljše zdravilo za sladkorne bolnike in za vse ostale recept kako si podaljšati življenje in zmanjšati v telesu vnetne procese (revmatoidni artritis, artroza sklepov, spondiloartritis, fibromialgija itd.). Edini laboratorijski pokazatelj, ki se je v izpeljanih študijah nekoliko poslabšal po 12 mesecih diete je bil LDL (slab holesterol). Na tem mestu je treba omeniti vlogo aerobne vadbe za uravnavanje metabolizma maščob.

Obstaja še eden izziv ob tej dieti. Zmanjšanje kvalitete življenja kot jo opisujejo posamezniki, ki težko opustijo kruh, kosmiče, testenine itd. Zdravje je velikokrat odvisno od človekovih prioritet, moči volje in discipline.
Ob vsem zapisanem bi poudaril, da človeški možgani potrebujejo sladkor (glukozo) in zahajanje v ekstreme v smislu čiste ketogene diete zna biti bolj škodljivo kot koristno. Za zdravo populacijo (brez sladkorne bolezni) bi, bolj kot lovljenje ur in dni brez OH, priporočal izboljšanje metabolične fleksibilnosti telesa. To pomeni, da je telo sposobno učinkovito izkoriščati oba vira energije (OH in maščobe) in preklapljati med kurjenjem maščob in kurjenjem OH odvisno od tega, kar pride v želodec.

Informacije o tem, katere maščobe so telesu prijazne in katere so škodljive najdete na tej povezavi.

V kolikor se sami ne znate konkretno lotiti vašega jedilnika, nas kontaktirajte. Za vas bomo izdelali dvotedenski jedilnik zasnovan po načelih zadnjih dognanj medicine na tem področju. Poleg tega bo individualno za vas pripravljen tako, da ne boste imeli občutka, da ste na dieti.

Vir: British Medical Journal; 2021